• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نامه الهیات
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397)
شماره شماره 44
شماره شماره 43
شماره شماره 42
دوره دوره -10 (1396)
شریعتی, مرضیه. (1397). احدیت کثرت و احدیت ذات در فتوحات مکیه محی‌الدین ابن عربی. نامه الهیات, 11(43), 44-66.
مرضیه شریعتی. "احدیت کثرت و احدیت ذات در فتوحات مکیه محی‌الدین ابن عربی". نامه الهیات, 11, 43, 1397, 44-66.
شریعتی, مرضیه. (1397). 'احدیت کثرت و احدیت ذات در فتوحات مکیه محی‌الدین ابن عربی', نامه الهیات, 11(43), pp. 44-66.
شریعتی, مرضیه. احدیت کثرت و احدیت ذات در فتوحات مکیه محی‌الدین ابن عربی. نامه الهیات, 1397; 11(43): 44-66.

احدیت کثرت و احدیت ذات در فتوحات مکیه محی‌الدین ابن عربی

مقاله 3، دوره 11، شماره 43، تابستان 1397، صفحه 44-66  XML
نوع مقاله: پژوهشی
نویسنده
مرضیه شریعتی*
دکترای عرفان اسلامی
چکیده
بررسی و تحقیق در موضوع وحدت از منظر ابن عربی همواره محل بحث و چالش های فراوانی بوده است. محققان گاهی او را قائل به وحدت وجود و گاهی قائل به وحدت شهود بر شمرده اند. با اینحال، فتوحات وی حاکی از آن است که وی وحدت را متعلق به دو مرتبه می داند. 1- مرتبه الوهیت و 2- ذات. وحدت در ناحیه الوهیت -که مجموع اسماء و صفات حق تعالی است- وحدت در وجود است و وحدت در ناحیه ذات – که سوای اسماء و صفات و ظهورات است- وحدت در ناحیه شهود است. وحدت وجود برای ابن عربی وحدت اسماء و ظهورات الاهی است که او با عنوان احدیت الکثره از آن یاد می کند. وی بر آن است که احدیت بالاصاله از آنِ ذات حق تعالی است. از این حیث باید گفت ابن عربی هم قائل به وحدت وجود است و هم قائل به وحدت شهود. در این نوشتار پس از تبیین این دو نوع وحدت، به تضارب آراء اندیشمندان در این خصوص اشاره خواهد شد. نظرات شرق شناسان و متفکران در خصوص وحدت در نظام اندیشه ابن عربی در قالب چهار گروه طرح و سپس قول پنجم که دربردارنده دیدگاه جدید است بیان می گردد.
کلیدواژه‌ها
وحدت وجود؛ ابن عربی؛ احدیت کثرت؛ وحدت شهود
سایر فایل های مرتبط با مقاله
download احدیت ذات و احدیت کثرت..pdf
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 19
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.